Jesper Juul: Vaše kompetentno dijete

Prošlogodišnji osobni broj 1 u kategoriji knjige mi je Jesper Juul i njegovo Vaše kompetentno dijete. Pročitao sam svojedobno nekoliko knjiga slične tematike, najdraže su mi bile domaće knjige Majde Rijavec i Dubravke Miljković koje su napisale desetke knjiga popularne i praktične psihologije, no neke osobe od povjerenja su me nagovorile na čitanje starog Jespera pa sam ga ubacio u inače zgusnut prošlogodišnji raspored i, što da kažem, nisam požalio umornih očiju.
Odgoj djece zadnje je što me ponukalo i zadnje što sam htio (nabrzinu) naučiti iz ovog štiva; ono što me uvijek oduševljavalo u knjigama koje u naslovu spominju odgoj djece je kada preslikam njihov znanstveni pogled na stvarne ljude iz svog okruženja i pokušam odgonetnuti gdje je dotični roditelj/odgajatelj pogriješio s ovom ili onom osobom. Osim toga, pogled u hrvatsku političku stvarnost i na političku scenu daje neoborive dokaze kako je kod mnogih naših političara obiteljski odgoj teško zakazao i promašio u cjelini svoju osnovnu zadaću.

Jesper je iz Danske. Ne znam jeli to razlog, no osobno sam uvijek razumijevao i simpatizirao asketsku i strogu filozofiju (a očito i pedagogiju) sjevernoeuropskih naroda. Jasper bez ustručavanja i bojazni tvrdi kako su sve dosadašnje metode odgoja djece i mladih zapravo totalno pogrešne (što i dokazuje bezbrojnim primjerima iz stvarnog života; od samoubojstava, ubojstava, nasilja po školama…), a same metode smatra pogrešnim načinom jer – što je metoda? Može li postojati univerzalna metoda za rješavanje kompleksnog problema odgoja nekog bića? Može li se ljude svrstati u nekoliko jednostavnih kategorija i primijenjivati jednu ili drugu metodu na svaku kategoriju? On vrlo inteligentno i znanstveno miče bilo kakovu potrebu za uobličavanjem metoda, stvaranjem formi i slično – mijenja pogled na odgoj do te mjere da gotovo vuče na anarhiju! On ne voli pojam dijete. On dijete smatra čovjekom od samog rođenja i vidi gomilu problema u tome što osobe ne smatramo kompetentnima i sposobnima dok ne dođu do umjetno određene granice od npr. 18 godina. Mnogi ne sazriju niti do 60-te, tako da ova Jesperova razmišljanja definitivno pomiču granice i ruše sve dosadašnje postavke „suvremene“ psihologije odgoja. Kao što sam napomenuo u uvodu, ne radi se ovdje o djeci. Radi se o ljudima. Tako da, knjigu bih preporučio svakome tko ju nije do sada pročitao – da mi je barem ranije došla u ruke. Al bolje ikad nego nikad…

Oglasi

3 thoughts on “Jesper Juul: Vaše kompetentno dijete

  1. Svratih zadovoljna što je još netko otkrio starog Juul-a. Jedna od najboljih knjiga koja problematizira odgoj. Sljedeća dobra, novija “Epidemija popustljivog odgoja”, ovaj put američkog autora Roberta Shaw-a. Treba je uzeti bez predrasuda prema prostoru iz kojeg dolazi, no upravo nam zato može koristiti.
    Pozdrav,Agnes

  2. Hvala Agnes! “Epidemiju” sam si čak priuštio kupiti vlastiti primjerak, tako da si me zapravo motivirala da napišem koju riječ i o njoj. Nadam se uskoro. I nemam niti malo predrasuda prema prostoru iz kojeg dolazi; došlo je od tamo i jako lijepih stvari…Pozdrav!

  3. “Epidemiju” sam si i ja priuštila.Naprosto se mora imati. Ja sam je samo dotaknula na blogu s naslovom “Kako odgajati djecu u svijetu bez vrijednosti”, no svakako je treba temeljitije predstaviti. To prepuštam tebi, odlično ti ide.
    Ovo s predrasudama je moja deformacija jer je zapravo rezultat negativnih razmišljanja s kojima se često susrećem u posljednje vrijeme kada pokušavam govoriti o puno pozitivnih iskustava iz Amerike.
    Pozdrav.

Komentiraj

